YIN

Wat is Yin?

Yin is al heel oud. In de laatste 15 jaar heeft Paul Grilley deze vorm veel meer bekendheid gegeven. Het is een meditatieve vorm van yoga en geeft ruimte in ons lichaam in de ruimste zin van het woord. Yin stimuleert het lichaam en gelijktijdig is het ontspannend en rustgevend.

Yin werkt niet met oefeningen maar met ‘houdingen’.

Je blijft een wat langere tijd in een houding. Hierbij ontspan je je spieren zoveel mogelijk en dat is best lastig. Je ademhaling kan je hierbij helpen. Hoe meer jij je spieren ontspant, hoe meer jij in de houding komt en ontstaat er ruimte om de energie in je lijf te laten stromen. Dit kan op bepaalde plekken in je lijf een onprettig gevoel geven, het is even niet anders, het is zoals het is.

Na het innemen van een houding mag je navoelen. Bewust worden wat de houding in jouw lijf gedaan heeft, contact maken met jouw lijf. Het wordt stil in je lijf, stil in je hoofd.

Bindweefsel bevindt zich in je hele lijf. Door ‘negatieve’ dingen kan er verharding van het bindweefsel ontstaan, het bindweefsel is bevroren. Bijvoorbeeld: het vastzitten in schouder en nek of stijfheid in je rug.

Langdurige rek op het bindweefsel zorgt er voor dat het bindweefsel verzacht, het water waaruit het bindweefsel is opgebouwd weer gaat stromen. Hoe meer water er gaat stromen hoe meer je lijf zich gaat herstellen. Gewrichten worden weer beweeglijker en actiever, vooral in het heup- bekkengebied, de rug, nek en schouders.

Je wordt flexibeler, energetisch stabieler, beweeglijker en sterker.

Bij rugklachten (b.v. hernia), nekklachten, schouderklachten (frozen), reuma, artrose, artritis, fibromyalgie, teveel stress, etc. kan Yin verlichting geven. Yin helpt je te leren ontspannen.

Yin is: ademhalen / grenzen onderzoeken en opzoeken zonder er over heen te gaan / ontspannen / uitdagen / loslaten / voelen / ervaren /  aanvaarden / verzachten / contact maken met je lijf, met jezelf.